23 Mayıs 2012 Çarşamba

Hakkımda-Giriş

Merhaba arkadaşlar,
Ben Kaan,  eskiden beri antik dillere ilgim vardı da imkanlarım biraz kısıtlıydı. Bir sürü iş oldu, yüksek lisansı Mısırbilim üzerine yapıp, M.Ö. 1. milenyumun 2. ve 3. çeyreğinde Akdeniz bölgesindeki uygarlıkların tarihiyle ilgilenmeye başladım. Doktorada da yine bu eksen de bir konu çalışıyorum.  Neyse sadede geleyim, ben bu dilleri öğrenmek için zaten bu çalışmayı öyle veya böyle yapacağım. Ortaya çıkan sonuçları da burada yayımlamaya karar verdim. Şimdi peşin peşin söyleyeyim ben uzman filan değilim, amacım da bu alanda çalışmalar yapan değerli hocaların çalışmalarına maddi, manevi ket vurmak filan hiç değil. Zaten çok kısıtlı ve aydınlarımızın es geçtiği bir alan biraz, tabi yani dürüst olmak gerekirse ülkemizin II. Ramses'in kraliyet yazmalarının Türkçe'sinin olmayışından daha büyük problemleri var dolayısıyla entel camiamızın bunun gibi daha sorunlarla doğrudan ilişkisi yokmuş gibi gözüken alanlara yönelmemesini anlayışla karşılamak lazım. Tabi bir de dil engeli var, evet ülkemizde İngilizce ya da başka avrupa dilleri iyi kötü biliniyor, ya da bilen aydınlar var tabi, ancak onlara desek ki bir de bu avrupa dilleri üzerinden bilmem kaç bin sene önce tarihten silinmiş şu dili öğreniver, e zor. Peki ben niye yapıyorum?
Ya bu soruya, hem tatmin edici, hem de samimi bir cevap vermek zor. Biraz bencillikten tabi, yani çok bilinmeyeni bilmeye çalışmak filan, biraz ilgi çekmek (tek çocuğumdur). Biraz da felsefeye etkisini görmek, bakalım oralardan malzeme çıkacak mı filan. Bayağı bir şey var tabi.
Şey açık konuşayım, yani başından beri bu işi parasız yapmayı düşünüyordum, ama hiç değilse yüksek lisans için bir bağış toplama işine girsem mi filan diye bir içimden geçti. Önceden buraya bakmış olanlar bilir, uzun uzun yüksek lisans giderlerinin ne kadar olduğundan filan bahsediyordum. Şimdi geri dönüp bakınca biraz yakışıksız bir tutum gibi geldi. Dolayısıyla artık yüksek lisans için bağış toplama gibi bir çabam yok, zaten öyle böyle bir şekilde yaptım. Sürdürebildiğim kadar bu çalışma ve çeviri işini sürdüreceğim. Bir terslik olur ve devam etmek için maddi desteğe ihtiyacım olursa ki, şimdilik böyle bir sıkıntım gözükmüyor bunu paylaşırım.
Onun dışında bu sonuçlarımı yayımlama nasıl olacak? Ya işte onu şey diyorum ben ufak ufak çevirdikçe koyarım buraya. Şimdiki yoğunluğum belirli bir düzende buraya içerik taşımayı ne yazık ki mümkün kılmıyor. Fırsat buldukça koyacağım bir şeyler. Başta dediğim gibi ben yani uzman değilim bir şey değilim, elimden geldiği kadarını sunmaya çalışıyorum, işin içine tamamen girince, yani prof.luk doktorluk seviyesine gelince insanların böyle şeylere tenezzül edesi gelmiyor, her ne kadar internette çok olmasa da antik diller alanındaki açığı kapamaya yönelik bazı yayımlar görmüş olsamda, (bkz. hitit dilbilgisi açıklamaları, kanun çevirileri vs) tabi ben bu açığı kapatacağım gibi bir iddiam yok, ama elimden geldiğince hem kendimi geliştirmek hem de faydası olabilirse insanlara azıcıkta faydası olsun diye bu işe giriştim.
Neyse şimdilik benden bu kadar,

Sevgi ve Saygılarımla,
Kaan

4 yorum:

  1. Selam

    Giriş yazınızı okudum. Ayrıca tşk notu da göndermiştim. Sümerce, hititce öğrenmek için neden yurt dışına gitmek gerekiyor anlamadım: Türk üniversitelerinde bu çalışma yapılmıyor mu? Bu toprakların antik dilini öğrenmek için batıya gitmek üzücü değil mi? Eğer bu imkan üniversitelerimizde olup da sizin şahsı tercihinizse, bir diyeceğim yok, o da iyi. Ama yeter ki Türkiye'de bu toprakların antik dilini öğreten yok sonucuna varmayalım. Bu üzücü...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Öncelikle ilginiz için teşekkür ederim. Türkiye'deki üniversitelerde sınırlı da olsa öğretiliyor haklısınız, bu işle hiç ilgilenilmiyor havası yaratmışsam affola. Bildiğim kadarıyla, bizde akatça, hititçe ve sümerce öğretiliyor. Anadolu dillerinin diğerleri (likyaca vs) öğretiliyor mu bilmiyorum, ama bildiğim kadarıyla antik mısırca öğreten bir üniversite yok, sebebi de basit, bizde antik mısır kültürüne dair, hititlerin onlarla yaptığı ekonomik ve politik işlerin kayıtları dışında bildiğim kadarıyla bir şey yok. Kısaca nesnel bir sebebimiz yok bu dilleri aktif olarak öğretmek için. Yeni yeni arkeoloji dernekleri kurulmaya başladı, belki onların bünyesinde bu açıklar giderilecektir, ama son tahlilde bu alanda akademik personel ihtiyacı acil gözükmediğinden üniversitelerde yer bulması için daha vakit var gibi gözüküyor. Batı konusunda dedikleriniz ne yazık ki doğruluk payı taşıyor...

      Saygılarımla,
      Kaan

      Sil
  2. Ben fen lisesine giden 11. Sınıf öğrenciyim. Kucuklugumden beri dillere özellikle de antik dillere merakım var. Yapmaktan hoşlandığım nadir şeylerden biri de bu dillerle ilgili araştırmalar yapmak ve öğrenmeye çalışmak. Üniversitede de bununla ilgili bir bölüm düşünmek isterim ama para meselesi beni tıp seçmeye yöneltiyor. Bu konuda görüşlerinizi çok merak ediyorum. Sizinle bu konuda fikir alışverişi yapabilirsem ne mutlu bana.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Görkem,
      oncelikle gosterdigin ilgi için tesekkur ederim. Erken yasta bu islerle ugrasmaya baslayanlara rastlamak çok sevindirici.
      Acik konusayim bu iste para çok sinirli ve gelecegi çok parlak degil, yani maddi kaygilarin varsa, yapmak için dogru meslek degil. Bunu sadece su an içinde bulundugun durum için degil, daha sonrasi içinde hesap etmekte fayda var. Yani bir arastirmaci olarak bu ise verecegin sermaye en azindan doktoranin sonuna kadar cebinden ya da baska yerlerden yemek uzerine kurulu olacak, ufak tefek burslar, ya da isler her zaman bulabilirsin, ama temelde yaptigin isten para kazanmayacaksin yani.
      Sonra kazanacaginin da bir garantisi yok. Ama sunu soyleyebilirim, eger dunyayi ve içinde bulundugun disiplinin genel gidisatla iliskisini takip edebiliyorsan, genelde doktora suresinde sonrasinda maddi kazanç da saglayabilecek meziyetleri ogrenebiliyorsun, bu da hem hocalarinla iliskilerine bagli olarak hem de kendi yeteneklerine bagli olarak para kazanabilme sansini arttiriyor.
      Bu kadar parasiz bir isin avantajlari nedir ki insanlar bunu yapiyor diye soracak olursan onlar da su:
      1) Calisma sartlarin genelde çok rahattir. Elinde kaynagin oldugu surece evden, kutuphaneden genelde istedigin yerden çalisabilirsin.
      2) Muhattap oldugun insanlarin kultur seviyesi yukaridadir, dolayisiyla bazi gercekten gorgusuz insanlar disinda muhattap oldugun insanlarin bir çogu kibar olacaktir. Anlayisli filan demiyorum, çunku cok soguk ve cok itici olabilirler, ama hir gur olmaz yani.
      3) Stabildir bayagi is. Yani bu yukarida belirttigim sartlar kolay kolay degismez.
      4) Doktora sonrasinda entellektuel bir ozgurlugun var, yani istedigin yeni alana yonelebilirsin, bu bagimsizlik, gunumuzdeki is yasaminda asla bulamayacagin bir sey mesela.
      5) Eger yan islerde kartlarini iyi oynayabilirsen, cok iyi para kazanma ihtimalin de var. Bunu biraz acmak gerekirse, ornegin, hatiplik yetenegini birazcik gelistirirsen, calistigin alanda çok iyi bir rehber olabilirsin, ve yine bu baglamda geziler yapabilirsin. Turlar duzenleyebilirsin, ya da turlar duzenleyen birilerine yamanabilirsin. Rehberlik isinde para gercekten çok var. Ama ben çok ugrasmiyorum, zira bir kaç kere yaptim,insanlarin genel tavrindan hoslanmadim ve biraktim, ama 3 saatlik bir is için 300 tl civarinda kazandigini dusunursen fena degil, ama buna guvenip meslege girilmez, çunku insanlarin muamelesine gore hic kazanamayadabilirsin. Biri seni sikayet eder ve patronda seni kovar. Kolay kolay kovamaz aslinda çunku az bulunan bir meziyet sahibi oluyorsun, ama tatsizlasir yani.
      Ama soyle bir algin varsa onu bozayim, ben kimsenin bilmedigi eski diller biliyorum bu yuzden biri benim ne kadar bilgili oldugumu gorsun de beni dinlemek için bana para versin filan bunlar hiç yok. Bilakis, ben artik insanlara misirbilim filan demiyorum, duz tarih okuyorum diyorum teyzemlere anlatamamaktan yoruldum yani. Meslegin içine girdikce kafanda ne yapmak istedigin ve nasil bundan para kazanabilecegin daha belli oluyor. Universite tercihin içinse kolay gelsin, ben sana en fazla çalistigim alanin avantajlarini ve dezavantajlarini sunabilirim, secimi yapmak senin kararin. Ancak sunu belirteyim, eger imkanin varsa, dil ogren ve yurt disindaki bir bolume git, en azindan eski diller için. Turkiye'de hititoloji ve eski yunanca-latince disindaki diller için çok buyuk bir kaynak eksikligi var. Bunu nasil yapabilirsin filan diye merak edersen onu ayrica konusuruz.

      Saygilarimla,
      Kaan

      Sil